© Ville Mattila
Konsertti

Veli-Matti Puumala: Angular Objects in Liquid Time (2018, ke)
Jan Anderzén: Nuotiossa (2016)
Asta Hyvärinen: Improbable (ke)
Karlheinz Stockhausen: Solo (1965/66)
Hikari Kiyama: Death Metal Rock with Headbang (2014)

Hanna Kinnunen – huilu, Mikko Raasakka – klarinetti, Lily-Marlene Puusepp - harppu, Emil Holmström - piano, Markus Hohti - sello, Anders Pohjola - elektroniikka, Timo Kurkikangas - elektroniikka

Konsertti päättyy noin klo 20.15.

Defunensemblen konsertissa kuullaan yhtyeen tilausteoksia viime vuosilta sekä Karlheinz Stockhausenin (1928-2007) klassikkoteos Solo, jonka hän sävelsi 1965–66. Tämä luuppeihin ja feedback -efektiin perustuva teos kuullaan selloversiona Markus Hohdin esittämänä.

Jan Anderzénin (1978) taiteen juuret ovat omaehtoista luovuutta ja yhteisöllistä tekemistä korostavissa kansainvälisissä alakulttuureissa. Nuotiossa-teos perustuu kollektiiviseen ääniscoreen, joka ohjataan esittäjien kuulokkeisiin soittotilanteessa. Kokonaisuus muodostuu soittajien tulkinnan sekä ennaltasävelletyn ääninauhan kontrapunktiksi. Defunensemble tilasi ja kantaesitti teoksen vuonna 2016.

Säveltäjä Asta Hyvärinen (1963) kertoo uudesta teoksestaan Improbable seuraavaa: “defunensemblelle säveltämäni teoksen Improbable nimi pitäisi oikeastaan olla Highly Improbable, koska kappaleen valmistuminen näytti niin epätodennäköiseltä yhdessä vaiheessa. Olin saanut teoksen elektroniversion jo hyvin pitkälle valmiiksi, kun Pro Tools- ohjelmaa sulkiessani näytölle ilmestyi teksti ”Access violation occurred” ja kaikki siihenastinen työ katosi yhdellä hiiren klikkauksella. Seurasi vaihe, jota voisi kutsua syväksi turhautumisen tilaksi.“ Teos kuitenkin valmistui hyvissä ajoin ja saa kantaesityksensä Tampere Biennalessa alkuperäisen suunnitelman mukaisesti!

Veli-Matti Puumalan (1965) uusi teos kuullaan myös konsertissa. ”Kulmikkaat hahmot rimpuilevat ajan pyörteessä alati muuttuvassa tempossa ehtimättä kiinnittyä kunnolla mihinkään nopeuteen, mutta silti yrittäen ketjuuntua ja muodostaa laajempia hahmoja. Teoksen elektroniikkaosuus on koostettu useammasta eri lähteestä - pääosin tekemistäni kenttä- äänityksistä - ja sen on tarkoitus toisaalta laajentaa yhtyeen sointia ja toisaalta luoda konteksti livetilanteen musisoinnille. Teos on defunensemblen tilaus ja se on ilolla omistettu heille.“ (Veli-Matti Puumala 2018).

Myös japanilaisen Hikari Kiyaman (1983) vauhdikas ja häpeilemätön teos Death Metal Rock with Head Bang on yhtyeen tilaus. Kantaesitys oli vuonna 2014 Kiyaman sävellyskonsertissa, jonka defunensemble järjesti Helsingin musiikkitalossa.

- Sami Klemola